Szkolenia prowadzone są w formule BYOD (Bring Your Own Device), dzięki czemu uczestnicy mają komfort pracy na własnych urządzeniach.
Wymagania sprzętowe
- komputer PC lub Mac
- system Windows XP i nowsze, MacOS X lub Linux
- procesor Intel i5 lub mocniejszy, z włączoną obsługą VT-x lub AMD-V (korzystanie z procesorów AMD wymaga dodatkowych kroków w przypadku systemu Windows)
- 4GB pamięci RAM (mocno zalecane 8GB)
- 20GB wolnego miejsca na dysku twardym
- opcjonalnie urządzenie z systemem Android 4.0+
W przypadku posiadania fizycznego urządzenia z Androidem wymagania są nieco mniejsze, ponieważ emulator Androida bardzo obciąża procesor i pamięć.
Zainstalowane programy
JDK (Java Development Kit)
Programowanie w Androidzie odbywa się z wykorzystaniem języka Java. Dlatego też wymagane jest zainstalowanie JDK, przed Android Studio. Android Studio wspiera oficjalnie Java 7, choć istnieją możliwości wykorzystania Java 8 (o czym wspominam na zajęciach).
Zalecam instalację JDK 8: JDK 8
Android Studio
Na zajęciach zawsze używamy najnowszej, stabilnej wersji Android Studio. Do pobrania:
Wraz z Android Studio instalowane jest Android SDK z najnowszą wersją API (obecnie 28 – Android 9.0 Pie). Ponadto domyślnie tworzy się emulator obsługujący to API. Ważne jest, aby przed zajęciami upewnić się, że wszystko jest pobrane i dobrze skonfigurowane.
W tym celu: 1. Stwórz nowy projekt w Android Studio. 2. Klikaj Next, aż do momentu, gdy projekt się otworzy i zbuduje. 3. Uruchom projekt, klikając ikonę zielonego trójkąta (lub z menu Run/Run ‘app’) 4. Wybierz emulator do uruchomienia i poczekaj, aż aplikacja się uruchomi na emulatorze. 5. Jesteś gotowy do zajęć!
Korzystanie z fizycznego urządzenia na zajęciach
Jest duża szansa, że posiadasz już smartphone lub tablet z systemem Android w wersji 4.0 lub nowszej. Jeśli tak, to zachęcam Cię do zabrania go na zajęcia. Będziesz mógł szybciej i wygodniej testować stworzone aplikacje. Może być to nawet najprostsze urządzenie z supermarketu za 100pln i tak będzie szybsze od emulatora.
Włączenie opcji developerskich i debugowania przez USB
Domyślnie urządzenia z Androidem nie mają włączonej opcji debugowania aplikacji przez USB.
Opcja włączenia debugowania USB jest dostępna w Opcjach programistycznych w Ustawieniach systemu. W przypadku urządzeń z Androidem w wersji 4.2+ menu to jest domyślnie ukryte i wymaga kliknięcia 7 razy na opcji Build Number w About Phone (O urządzeniu).
Więcej info: Używanie urządzeń do testowania
Sterownik ADB
System Windows wymaga zainstalowania sterownika, aby urządzenie było wykrywane. Polecam skorzystanie z narzędzia ADB Driver Installer, które samo dopasowuje sterownik do podłączonego urządzenia. Dzięki temu można korzystać nawet z egzotycznych urządzeń chińskich producentów, do których nie da się znaleźć oficjalnych sterowników.
WAŻNE: W przypadku systemów Windows 8.1 i 10, konieczne jest włączenie obsługi niepodpisanych sterowników. Więcej info…
Photo: Farzad Nazifi